Wie is Willem?

Ethiek en moreel beraad: 
Training gespreksleiders moreel beraad


Wat doet een

geestelijk
verzorger?

Wat doet een
geestelijk
verzorger?

Mensen die bekend zijn met moreel beraad en stilstaan bij ethische dilemma’s op hun werkplek in de zorg opleiden om zelf moreel beraad te kunnen leiden. 

Leerdoel(en) aankomende gespreksleiders

  • Hebben basiskennis ethiek opgefrist.
  • Kunnen onderscheiden of een probleem ethisch is of niet.
  • Kunnen een probleem ethisch definiëren/formuleren.
  • Hebben het model voor moreel beraad dat in het SZ gebruikt wordt (evt. aan te passen naar een model dat op een andere plek gebruikt wordt) ‘in de vingers’: weten hoe het werkt en waarom het is opgebouwd zoals het is.
  • Kunnen een casus analyseren: eerst op basis van de aangeleverde informatie, daarna tijdens het beraad.
  • Kunnen de deelnemers bij de les te houden, de stappen van het model volgen en zelf in de rol van onafhankelijk gespreksleider blijven.
  • Kunnen in een veilige sfeer het groepsproces leiden.

Richtlijnen, protocollen en/of literatuur waarop de scholing is gebaseerd

  • Slingeland Methode voor moreel beraad (gemaakt door J. Goeman en J. te Lindert)
  • Nistelrooy, I. van: Basisboek zorgethiek, over menslievende zorg, moreel beraad en de motivatie van verpleegkundigen, Heeswijk 2008
  • Stegenga, M.: Dilemma’s in kaart. Methode voor moreel beraad in de zorg, Utrecht 2019
  • Reliëf, opzet ‘Leiden van moreel beraad’, zj.

Leervorm(en)

  • Korte kennisoverdracht.
  • Model bespreken.
  • Veel oefenen als gespreksleider in moreel beraad met casuïstiek uit de eigen werksfeer.
  • Lezen literatuur.